tadams brewery

Batch #5 – Ghost Dog X-mas Porter

Julölen blev väldigt lyckad och även uppskattad av familjen vid julbordet. Receptet tog jag från http://hembryggarbloggen.blogspot.se/ och bryggningen genomfördes utan större problem förutom att jag för första gången använde ett Smack-Pack (London Ale lll) vilket jag inte gjort förut. Glömde såklart att smacka det (ska göras dagar innan) i tid men fungerade fint ändå. Tog nästan två dygn innan jäsningen kom igång vilket så klart var nervöst. Sedan jäste den fint. Ölen blev nästan kolsvart med fint skum.

Att ha den på fat är jag väldigt nöjd med förutom att jag har haft problem med att få över den till flaska. Väldigt söligt, kladdigt och slösande av öl som sölas. Jaja, har nu beställt en bättre gummiplugg som förhoppningsvis fungerar bättre än den jag hade nu för att ha över flaskan vid omtappning till flaska. Den jag använde nu hade jag själv borrat hål i vilket inte höll tätt medans den jag beställt har ett hål i sig redan.

Image

Image

Single Post Navigation

Lämna en kommentar